Hur du undviker problem med leveranser

Vi får ofta mail från kunder som haft problem med leveranser. I de allra flesta problem har detta berott på att fel adress angetts, paketet inte har hämtats ut eller exempelvis att namnet som ordern lagts i inte funnits på brevlådan. I denna artikel får du tips på hur du undviker att dina försändelser inte hamnar fel eller inte går att hämta ut.

Ange korrekt e-postadress & telefonnummer

Om du anger en felaktig e-postadress eller telefonnummer, riskerar du att missa aviseringar kring din leverans och information kring din order. Det försvårar även för vår del om vi behöver kontakta dig för eventuella restnoteringar eller frågor. Därför är det superviktigt att du alltid kontrollerar att du anger rätt e-postadress och telefonnummer. Observera att det endast är mobilnummer du kan ange, inte fasta nummer.

Installera PostNords app innan du beställer

För att få automatiska uppdateringar om leveranser/spårning hos PostNord är deras app rekommenderad att använda. Installera appen och koppla ditt telefonnummer samt din e-postadress, så dyker försändelserna upp i appen automatiskt när de skapas hos oss. Med appen kan du legitimera försändelsen via Mobilt BankID för att förenkla uthämtning samt ge möjlighet att låta någon annan hämta ut ditt paket.

Om du installerar PostNords app efter att en försändelse skickats (vilket kräver att du lägger till försändelsen manuellt i appen), så kommer du inte kunna legitimera via Mobilt BankID för just den försändelsen – det går endast för de som automatiskt lagts till i appen.

Relaterad artikel: Hämta ut försändelse utan legitimation, går det?

Dubbelkolla att din legitimation är giltig

När en försändelse hamnar hos ombud krävs i de flesta fall en giltig legitimation för att hämta ut försändelsen. Har din legitimation gått ut eller om inte namnet matchar mottagarens namn, så kommer du att bli nekad hos ombudet.

Kontrollera att du har möjlighet att hämta ut försändelsen inom 7 vardagar

År 2021 ändrade PostNord liggetiden från 14 dagar till 7 dagar – så var säker på att du har möjlighet att hämta ut försändelsen den veckan din order kommit fram till ombudet. Hämtas en försändelse inte ut så debiteras du som kund en avgift för ej uthämtad försändelse, som innefattar de administrativa kostnader och den returfrakt PostNord debiterar oss. Se våra köpvillkor för mer information.

Mitt namn står ej på dörren eller brevlådan – hur gör jag?

Står inte ditt namn på brevlådan/dörren? Då måste du skriva med “C/O Namn Efternamn” (med det namn som står där) i leveransadressen så att PostNord hittar rätt om din försändelse ska levereras till dörren. Exempel på hur man skriver en leveransadress ifall det namn som står på dörren är Johan Eriksson, men ditt namn är ett annat:

Anders Svensson
Vapesgatan 1 C/O Johan Eriksson
531 40 Vapesstaden

Observera att det inte räcker att ange lägenhetsnummer, det måste anges det namn som står på dörr/brevlåda som care of (C/O).

Bor du i lägenhet och har valt leverans till brevlåda? Så här hjälper du brevbäraren

Genom att ange ditt lägenhetsnummer kan brevbäraren ibland få det lättare att hitta din dörr/brevlåda. Det som prioriteras är adress i samband med mottagarens namn, men är det några konstigheter kan lägenhetsnumret användas också. Exempel på leveransadress ifall du bor i lägenhet:

Anders Svensson
Vapesgatan 3 A Lgh 1234
531 40 Vapesstaden

Vad händer om jag anger postombudets adress istället för min egna?

I många fall där kunder kontaktat oss kring försvunna försändelser har anledningen varit att leveransadressen satts till ett postombud. Ange alltid din egna leveransadress, alltså till exempelvis postadressen ditt hus, din lägenhet, sommarstuga eller liknande även om leveranssättet du valt går till ombud. Om du anger ombudets adress som mottagaradress, så är det själva företaget som får leveransen – det kommer alltså inte in till den plats där ombudet sorterar försändelser.

Sammanfattningsvis, så ska du skriva in din hemadress som leveransadress – aldrig själva ombudets adress! PostNord använder postnumret för sortering till närmsta ombud, samt din hemadress för fysiska påminnelser om du missat att hämta ut din försändelse.

Vad händer om jag väljer Varubrev (leverans till dörr/brevlåda), men anger ett ombuds adress?

Försändelsen går då till personalen hos det ombudet. Om personalen väljer att behålla försändelsen är det tyvärr inte mycket vi kan göra, men i många fall returnerar personalen försändelsen till oss. Du kommer inte att kunna hämta ut försändelsen innan vi skickar det på nytt med rätt adress (din hemadress) och blir då debiterad ny fraktkostnad.