Hämta ut försändelse utan legitimation, går det?

Vid leverans av PostNord MyPack Collect (till ombud) kan du som mottagare legitimera dig med Mobilt BankID istället för fotolegitimation vid uthämtning via PostNord App. Kravet för detta är att försändelsen automatiskt har lagts till i appen – det går alltså inte att legitimera via Mobilt BankID för manuellt tillagda försändelser. Vid legitimering genereras en QR-kod som vem som helst kan hämta ut din försändelse via. Detta kan vara bra om du:

  • … har tappat bort eller glömt din legitimation, ditt pass eller körkort.
  • … inte har möjlighet att själv hämta ut försändelsen.
  • … vill minska fysisk kontakt vid uthämtning av paket.
  • … vill snabba upp uthämtningsprocessen.

Så här gör du:

  1. Installera PostNord-appen i din mobiltelefon och koppla ditt telefonnummer samt din e-postadress.
  2. Försändelser för ordrar som lagts efter installationen bör nu dyka upp i din app per automatik, såvida du angett din e-postadress och/eller ditt telefonnummer i orderdetaljerna.
  3. När försändelsen har kommit fram till ombud, trycker du på försändelsen i appen.
  4. Under rubriken “Identifikation” har du möjlighet att identifiera med Mobilt BankID istället. Klicka på knappen.
  5. När du har identifierat dig via Mobilt BankID får du fram en QR-kod som ombudet kan scanna. Du kan även dela QR-koden genom att trycka på delningsknappen (3 cirklar med streck) ovanför koden, ifall du vill att någon annan ska hämta ut den.

OBS! För PostNord Rekommenderat Brev går det endast att hämta ut med fotolegitimation samt underskrift. För PostNord Varubrev 1:a klass som kommit till ombud krävs ingen legitimation för uthämtning.

 

bankid 1 bankid 2