Senast uppdaterad: 30 Oktober, 2021
Genom att du godkänner dessa köpevillkor och din order, uppstår ett bindande avtal. Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post med information om beställningen. Vapes Lidköping AB reserverar sig dock från leverans i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för kundens order. Kan vi inte leverera enligt orderbekräftelse kommer kund kontaktas om detta via e-post.
Vi tillämpar 18-års åldersgräns vid köp av alla våra produkter. Detta gäller även för produkter som inte regleras av tobakslagen, som exempelvis batterier och bomull. Vi förbehåller oss rätten att kontakta polis vid misstanke om langning till minderåriga, då detta är olagligt enligt svensk lag från och med 1:a Juli 2017.
Alla betalningar hos oss går via Qvickly (tidigare kända som Billmate), som erbjuder köp via faktura, delbetalning, Swish och kortbetalning. Qvickly kan komma att utföra en kreditupplysning om mer underlag behövs. För frågor om kreditupplysningar ska du som kund kontakta Qvickly, då vi som butik aldrig själva hanterar eller begär kreditupplysningar: https://qvickly.io/kundsupport/
Vid köp inom EU, så visas samtliga priser inklusive moms (exempelvis 25% i Sverige) och är exklusive frakt. I kassan kan du se slutpriset för din beställning inklusive eventuella avgifter, moms och frakt. Vid köp via delbetalning eller faktura tar Qvickly (tidigare Billmate) ut extra avgifter och eventuella räntor. Bor du utanför EU handlar du momsfritt från oss (exempelvis Norge). Om du bor i Norge, så kan du vid import som privatkund bli debiterad för tull av Tolletaten. Se Toll.no för mer information. Denna kostnad visas ej i kassan. Önskar du att vi delar upp din försändelse, vänligen kontakta oss direkt vid beställningen.
Fraktavgiften som tas ut visas i kassan i samband med beställningen. Överstiger ditt ordervärde 500 kr och ska skickas inom Sverige, så tas inga fraktavgifter ut.
Efter att du har genomfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse till din e-post. När din beställning är packad och inlämnad för leverans får du ett SMS eller e-postmeddelande som innehåller eventuellt kollinummer på din försändelse.
Vi levererar till privatpersoner via PostNord. Alla leveranser sker endast till platser inom Sverige. Om beställd vara finns i lager så skickar vi normalt din order inom 1-3 vardagar (Postens leveranstid tillkommer). Under och kort efter Black Friday/Week/Weekend, långhelger, högtider och röda dagar kan leveransen ta något längre tid, då PostNord endast arbetar på vardagar och kan i dessa tillfällen ha förseningar. Om din order innehåller restnoterad kan vi delleverera din order. Vi kontaktar dig om så är fallet. Kvarvarande artiklar skickas utan extra kostnad så fort de finns i lager. Du som konsument har rätt att häva köpet utan kostnad om du inte godkänner ny föreslagen leveranstid vid försening.
Varubrev är det billigaste alternativet men har begränsad spårning.
MyPack Collect är ett tryggt och säkert fraktalternativ med full spårning.
Rekommenderade Brev är fullt spårbara och måste hämtas ut av beställaren hos det postombud som är kopplat till postnumret. Legitimation och underskrift krävs för uthämtning och det går inte att legitimera sig via Mobilt Bank-ID. Notera att detta alternativ oftast är framme lika snabbt som MyPack Collect, men prioriteras av PostNord.
Få din försändelse hemlevererad till dörren på en bestämd dag och tid som passar dig. Vi rekommenderar att installera PostNords app för att få mer kontroll över leveransen.
Varubrev är det billigaste alternativet men är inte spårbart. Bring.no tar över transporten efter att norska Tollen hanterat försändelsen. Vid hantering av Tollen kommer du få en betalningsinstruktion för den moms/mems som ska betalas. Du som kund står för eventuella merkostnader som sker vid förtullningen.
Kontakta oss alltid innan retur. Returer ska skickas som paket eller brev. Returer får inte skickas mot postförskott. Skicka alltid med faktura/följesedel, retursedel och ange returorsak. Returnera väl förpackat i emballage utöver originalförpackning. Kontakta oss för att få en retursedel eller använd returformuläret på vår hemsida.
Om du vill returnera en vara, ska du alltid kontakta oss innan för att returen ska vara giltig. Vår returadress är följande. Vapes Lidköping AB Lindhagsgatan 7A 53140 Lidköping
Du har alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar utav oss. Ångerfristen börjar löpa när du mottagit din vara. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den är i samma skick som när den skickades, betalar vi inom 30 dagar tillbaka det belopp du betalt för varan. Returnerade varor ska vara i oförändrat skick. Du som kund står för porto när du returnerar en vara via din ångerrätt. Paketera varan väl eftersom du som kund har ansvar över produkten tills den når oss. Vid retur av en hel order återbetalar vi även fraktkostnaden och eventuell fakturaavgift som debiterades vid köpet. Vid retur av delar av en order återbetalas inte fraktkostnaden eller fakturaavgiften.
Essenser, koncentrat och basvätskor innefattas ej av ångerrätt då dessa klassas som livsmedel. E-juicer med brutna förseglingar omfattas inte av ångerrätt. För produkter som har vätskebehållare, så bryts även ångerrätten vid påfyllning av vätska (e-juice). Vid köp av coils (förbrännare) där varje coil är förseglad, så gäller inte ångerrätten om någon av dessa förseglingar bryts.
Vi ser att du kontaktar oss inom skälig tid om du märker att din vara skulle vara defekt. Returer måste skickas kompletta med originalförpackning och allt medföljande innehåll. För produkter som är trasiga på grund av felaktig användning eller har självförvållade skador gäller inte någon garanti. Garantin är helt personlig och gäller endast för beställaren. Garantin gäller inte på våra förbrännare (coils) och e-juicer då dessa är förbrukningsvaror. Returer ska endast skickas som paket eller brev efter att vi har mottagit din reklamation och vara framme hos oss i bra skick inom 14 dagar.
Garanti- & reklamationsrätt på moddar, startkit innehållandes moddar, vågar, batteriladdare och liknande varor som ej ska skruvas upp slutar gälla om du skruvar upp dem eller limmar delar. Produkter som synligt modifierats bryter mot garanti- & reklamationsrätten. Vid användning av annat än e-vätska (andra preparat, eller torra ingredienser) hävs reklamationsrätten då produkterna endast är ämnade att användas med e-vätskor.
Har vi gjort ett nyutskick men inte mottagit returen, så förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för varans kostnad. Får ej skickas mot postförskott. Skulle den returnerade varan vara slut i lager när den returneras vid garanti, förbehåller vi oss rätten att erbjuda en likvärdig produkt som ersättning i överenskommelse med kund. Batterier & mekaniska moddar: 3 månader Startkit: 3 månader Clearomizer & laddare: 1 månad Förbrännare (coils) & e-juicer: Ingen garanti Övriga produkter: 1 månad Det är fraktfritt att göra en reklamation när du använder vår returfraktsedel, som vi skickar till din brevlåda. Önskar du mottaga denna via mail i form av PDF, så kan vi ordna detta. Vill du hellre returnera varan självbekostat för att snabba på ärendet, behöver du först informera oss om detta då vi behöver spårningsinformationen.
Saknade varor eller felleverans skall anmälas till oss inom 7 dagar från och med leveransdatum. Vid fellevererad vara är det viktigt att du inte använder varan, då du inte kan reklamera den efter detta.
Om du inte hämtar ut de varor du beställt debiterar Vapes Lidköping AB kunden en avgift som motsvarar de kostnader vi haft för beställningen och som PostNord fakturerar oss för vid retur, f.n. 250:-. Innan denna avgift är betald kan du tyvärr ej beställa nya varor.
Vi reserverar oss för prisjusteringar, prisfel, lagerförändringar och eventuella tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren, nätverk och servrar. Vi förbehåller oss rätten att korrigera produkttexter, bilder och priser som skrivits eller tryckts felaktigt på webbplatsen eller i tryckt material. Vi reserverar oss för att vissa varor kan utgå eller slutförsäljas. Vi förbehåller oss även rätten att kontakta beställaren för korrigering av pris i efterhand om vi angett ett felaktigt pris på en produkt.
Vid vissa tillfällen gör vi stickprovskontroller av våra produkter för att försäkra oss om att vi endast säljer autentiska varor. Vi är noga med att aldrig sälja några kopior, därför kan det vid få tillfällen medfölja verifikationskoder som redan är skrapade samt öppnade förpackningar. Ingen vara har blivit använd, utan endast kontrollerad.
Vid eventuella tvister är vårt mål att alltid komma fram till bästa möjliga lösning för ärendet. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN.
För information om hur vi behandlar dina personuppgifter, vänligen besök vår Integritetspolicy.
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
Vi tar inte ansvar för konsekvenser avseende felaktigt användande av de batterier vi säljer. Kunden ansvarar själv för att dessa används på ett varsamt och korrekt sätt.
Om du av någon anledning behöver utöka liggetid eller vill låta någon annan hämta ut din försändelse, så går detta att lösa så länge du har valt fraktsättet MyPack Collect eller Rekommenderat Brev – samt ej har beställt via faktura eller delbetalning. Den nya personen måste uppvisa legitimation i form av bild bifogat i mailkonversation med oss så att vi kan verifiera att denne är över 18 år. Har du beställt via faktura eller delbetalning, så tillåter vi inte byte av mottagare. Prislista för ändrat förfogande
Dessa avgifter avser PostNords priser som de debiterar oss för.
Våra köpvillkor är komplement till Konsumentköplagen (KKL) och Distansavtalslagen. För frågor, kontakta oss via e-post på kontakt@vapes.se. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm. Konsumentverket.se ARN.se