Hur sker en återbetalning, kreditering eller makulering?

Vid återbetalning så är processen olika för varje betalsätt. Se nedanför vad som gäller för den betalmetod du använt.

Återbetalningar vid betalda onlineköp

Kortbetalning: Återbetalning till det bankkonto som är kopplat till ditt kort. Detta sker via Billmate och tar 1-5 vardagar beroende på vilken bank du har.

Swish: Återbetalning till det bankkonto som är kopplat till det Swishnummer du betalat med. Pengarna kommer fram direkt efter återbetalningen.

Faktura/delbetalning: Du får ett mail från Billmate AB där de kommer att efterfråga vilket bankkonto som det ska återbetalas till. Därefter tar det 1-5 vardagar beroende på vilken bank du har. Har du inte mottagit ett mail från Billmate eller har frågor om faktura/återbetalningar? Kontakta Billmate.

Kreditering på ej slutbetalda fakturor & delbetalningar

Fakturor: Vid kreditering av en fullständig faktura som ej har betalts, så makuleras hela fakturan. Är fakturan delvis krediterad ska resterande belopp betalas. Billmate skickar inte ut en ny faktura vid en delvis kreditering, så dra av det krediterade beloppet från fakturans totalsumma. Är du osäker på vad du har kvar att betala, kontakta Billmate.

Delbetalningar: Vid kreditering av en fullständig delbetalningsfaktura som ej har betalts, så makuleras hela delbetalningsplanen. Om delbetalningsfakturan är delvis krediterad så kommer delbetalningsplanen att korrigeras för kommande fakturor. Observera att aktuell delbetalningsfakturor fortfarande behöver betalas. Är du osäker på vad du har kvar att betala, kontakta Billmate.

Makulering av fakturor, delbetalningar och ej dragna kortbetalningar

Fakturor & delbetalningar: Fakturan/delbetalningsplanen avbryts direkt. Vänligen bortse ifrån eventuella mail/brev från Billmate gällande din order.

Kortbetalningar: Om ditt kortköp står som “skyddat” eller “reserverat belopp” i ditt kontoutdrag, så innebär detta att vi inte har dragit betalningen ännu. Vid makuleringen hävs spärren inom 1-5 vardagar och dina pengar stannar då kvar på ditt konto. Ingen transaktion kommer därefter att synas på ditt konto, men pengarna kommer att vara kvar.

Återbetalningar vid butiksköp

För att utföra en återbetalning för köp i butik, så behöver du besöka butiken då det måste göras via kassan. Vi kan endast enligt lag utfärda återbetalningar via det betalmedel som använts vid köpet.

Kortbetalning: Återbetalning till det bankkonto som är kopplat till ditt kort. Detta sker via Billmate och tar 1-5 vardagar beroende på vilken bank du har.

Swish: Återbetalning till det bankkonto som är kopplat till din Swish. Pengarna kommer fram direkt efter återbetalningen.

Kontantbetalning: Du får tillbaka dina pengar i kontanter i kassan.