Meny

Inställt land:
Vapes.se Vapes.se logotype
Vanliga frågor (FAQ) /

Hur sker en återbetalning, kreditering eller makulering?

Vid återbetalning så är processen olika för varje betalsätt. Se nedanför vad som gäller för den betalmetod du använt. Är din order lagd innan 2023-11-16, vänligen se avsnittet för Qvickly (tidigare Billmate). Alla ordrar lagda efter 2023-11-16 inom Sverige använder numera Klarna.

Återbetalning via Klarna

Din återbetalning behandlas hos Klarna inom 5-7 arbetsdagar efter att vi som butik har aktiverat återbetalningen, vilket vi gör utan dröjsmål. När vi har registrerat att du gjort en godkänd retur, reklamation eller att du ångrat din order kommer du få din tillbaka din betalning. Notera att återbetalningarna hanteras av Klarna baserat på vilket betalsätt du använt via Klarna. För mer information, se Klarnas artikel ”Hur lång tid tar en återbetalning?”. Notera att det kan ta upp till 14 bankdagar för din återbetalning att synas på ditt konto.


Återbetalning via Qvickly / Billmate

OBS! Detta avsnitt gäller endast ordrar lagda innan 2023-11-16, då vi numera erbjuder Klarna.

Kortbetalning via Qvickly: Återbetalning till det bankkonto som är kopplat till ditt kort. Detta sker via Qvickly (tidigare Billmate) och tar 1-5 vardagar beroende på vilken bank du har.

Faktura/delbetalning via Qvickly: Du får ett mail från Qvickly där de kommer att efterfråga vilket bankkonto som det ska återbetalas till. Därefter tar det 1-5 vardagar beroende på vilken bank du har. Har du inte mottagit ett mail från Qvickly eller har frågor om faktura/återbetalningar? Kontakta Qvickly.

Swish via Qvickly: Återbetalning till det bankkonto som är kopplat till ditt swishnummer. Återbetalning sker omgående vid aktivering.

Makulering av fakturor, delbetalningar och ej dragna kortbetalningar

Fakturor & delbetalningar: Fakturan/delbetalningsplanen avbryts direkt. Vänligen bortse ifrån eventuella mail/brev från Qvickly gällande din order.

Kortbetalningar: Om ditt kortköp står som ”skyddat” eller ”reserverat belopp” i ditt kontoutdrag, så innebär detta att vi inte har dragit betalningen ännu. Vid makuleringen hävs spärren inom 1-5 vardagar och dina pengar stannar då kvar på ditt konto. Ingen transaktion kommer därefter att synas på ditt konto, men pengarna kommer att vara kvar.

Kreditering på ej slutbetalda fakturor & delbetalningar

Fakturor via Qvickly (ordrar lagda innan 2023-11-16)

Vid kreditering av en fullständig faktura som ej har betalts, så makuleras hela fakturan. Är fakturan delvis krediterad ska resterande belopp betalas. Qvickly (tidigare Billmate) skickar inte ut en ny faktura vid en delvis kreditering, så dra av det krediterade beloppet från fakturans totalsumma. Är du osäker på vad du har kvar att betala, kontakta Qvickly.

Delbetalningar via Qvickly (ordrar lagda innan 2023-11-16)

Vid kreditering av en fullständig delbetalningsfaktura som ej har betalts, så makuleras hela delbetalningsplanen. Om delbetalningsfakturan är delvis krediterad så kommer delbetalningsplanen att korrigeras för kommande fakturor. Observera att aktuell delbetalningsfakturor fortfarande behöver betalas. Är du osäker på vad du har kvar att betala, kontakta Qvickly.


Återbetalning för manuella Swishordrar

Har du betalat manuellt med Swish via vår kundsupport, sker återbetalningar till det bankkonto som är kopplat till det Swishnummer du betalat med. Pengarna kommer fram direkt efter att återbetalningen har aktiverats.


Återbetalning för manuella Swishordrar

Har du betalat manuellt med banköverföring via vår kundsupport, behöver vi mottaga information från dig om vilket bankkonto pengarna ska gå tillbaka till. Pengarna kommer fram till dig inom 5-7 bankdagar.


Återbetalningar vid butiksköp

För att utföra en återbetalning för köp i butik, så behöver du besöka butiken då det måste göras via kassan. Vi kan endast enligt lag utfärda återbetalningar via det betalmedel som använts vid köpet.

Kortbetalning: Återbetalning till det bankkonto som är kopplat till ditt kort. Detta sker via vår kortinlösare och tar 1-5 bankdagar beroende på vilken bank du har.

Swish: Återbetalning till det bankkonto som är kopplat till din Swish. Pengarna kommer fram direkt efter återbetalningen.

Kontantbetalning: Du får tillbaka dina pengar i kontanter i kassan.


Publicerad: 2024-01-05
Uppdaterad: 2024-01-05
Letar du efter guider om hur du använder våra produkter?